Afsluiten! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Tessa Zuurbier - WaarBenJij.nu Afsluiten! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Tessa Zuurbier - WaarBenJij.nu

Afsluiten!

Blijf op de hoogte en volg Tessa

11 April 2014 | Tanzania, Dar es Salaam

Wouw het is alweer mijn laatste week, zelfs mijn laatste dagen. Toch was het een erg interessante week. Maandag was het hier een vakantiedag en hoefde we dus eigenlijk niet te werken. Toch besloten 3 andere en ik toch met ons goed gedrag heen te gaan. De coördinator had vrijdag gezegd dat ik mijn referentie brief op kon halen maandag. Dus daar zaten wij keurig om half 9. En om 10 uur zaten wij daar keurig nog! De coördinator vond dat hij wel een vakantiedagje had verdiend. Dus vonden wij dat na het wachten ook dus verlieten we het ziekenhuis zonder brief. Dinsdag nog maar eens proberen, keurig half 9 zaten we daar en om 11 uur zaten we er nog. Dit keer wel met progressie want om half 12 had ik dan toch mijn prachtige referentie in mijn handen. Tijd om nog aan de slag te gaan. Dit zou mijn laatste dag zijn in het ziekenhuis. In de eerste weken heb ik samen met een andere vrijwilligster een bevalling gedaan en ik had daarna tegen alle andere vrijwilligers gezegd dat als ze dat wilde dat ze het maar aan moesten geven. Toen iedereen er achter kwam dat het mijn laatste dag was wilden ze opeens allemaal een bevalling doen(7 vrijwilligers en ik wilde er zelf ook nog graag 1 doen is 8 en staat gelijk aan onmogelijk) Echt heel lekker werken was dat niet. En natuurlijk was het mega rustig! Dus om 1 uur stond er 1 bevalling op de teller en 1 blije vrijwilligster. En ook ik was heel blij want het was een mooie bevalling en ik had prachtig kunnen afsluiten met perfect hechten. In overleg met de andere vrijwilligers toch besloten naar huis te gaan en iedereen zag in dat het niet mogelijk was een bevalling te doen. Gelukkig maar want ik begon me al bijna schuldig te voelen. Maar later bedacht ik me ook, ze hadden 8 weken de tijd en nu moest het allemaal op mijn laatste dag gebeuren. Daar ga ik me niet druk om maken!
Woensdag gingen we lekker naar een Resort met een klein groepje. Gewoon om dat nog maar even af te leren. En dat viel helemaal niet tegen.
Donderdag was het zover. Vol spanning ging ik, met mijn 2 huisgenootjes, naar de bushalte waar ik had afgesproken met een medewerker van Projects Abroad. Ik was stiekem mega zenuwachtig. Vraag me niet waarom, misschien gewoon hopende dat alles goed zou gaan. Op de bushalte zaten nog 3 andere vrijwilligers te wachten. Om 10uur hadden we dus met 6 vrijwilligers afgesproken. En deze 6 vrijwilligers zaten daar om half 1 nog. Toch nog maar even de medewerker van Projects Abroad gebeld. Ja hij kwam er echt aan. Dus om 10 voor 1 was daar de truck met de geweldige schooltafels!!!!!
Ik ging met de truck mee en de andere namen de daladala(bus) en om half 2 kwamen we aan bij de school. We gingen eindelijk de schooltafels naar de school brengen. Daar aangekomen stormden de kinderen er direct op af. Ze gingen er allemaal op zitten. De kinderen hielpen ons met de tafels naar de klaslokalen brengen. En wat daar gebeurde had ik nooit van te voren kunnen bedenken. Bij elke tafel die naar binnen werd gebracht begonnen ze te klappen en te juichen. Ze waren zo gigantisch blij. De tafels waren eigenlijk voor 3 kindjes gemaakt maar ze zaten er met z’n 5e op! Iedereen wilde aan de nieuwe tafels zitten. Ik kreeg stiekem helemaal tranen in mijn ogen. Ze bedankten met wel 100x in koor en na een fotoreeks kreeg ik een hele dikke knuffel van alle kindjes tegelijk! Ik had mijn project en mijn periode niet mooier af kunnen sluiten dan dit. Prachtige tafels, alles eindelijk voor elkaar en mega blije kinderen! Iedereen mega bedankt voor alle prachtige bijdragen, we hebben zoveel kinderen blij gemaakt. Mijn lach was de hele dag op mijn gezicht en kon er echt niet meer vanaf. Aan het einde vroeg het hoofd van de school mij om in het gastenboek te schrijven. Ze was super lief en bedankte me nogmaals. Ze zei me dat ik zeker terug mocht komen(Ja, dat zou ik ook zeggen als ik haar was ;)) Het was ook super gaaf dat de andere vrijwilligers mee gingen om de tafels weg te brengen! Dit was de kers op de taart!
Vanavond nog even naar de bioscoop met een groepje. Zaterdag moet ik mijn laatste handwas doen. Ook hebben we afgesproken om een afscheidskoffie te drinken met alle vrijwilligers omdat een andere vrijwilligster en ik zondag uit Dar Es Salaam vertrekken. Die koffie ga ik echt missen, die is hier zo goed! Dus ben echt aan het afsluiten nu. Maar ik ben zeker niet getreurd want zondag wordt ik om 12 uur opgehaald en vlieg ik een prachtige vakantie in!

Heel erg bedankt dat jullie me hebben gevolgd tijdens mijn avontuur en dat jullie allemaal zo meeleefde. Jullie weten niet hoeveel mij dat heeft geholpen en hoe erg ik dat waardeer. Ik vond het heel erg leuk om mijn verhalen te schrijven en te proberen een zo duidelijk mogelijk voorstel te kunnen geven van hoe het hier gaat.
Ik kijk terug op een heftige maar vooral een prachtige tijd waarin ik veel heb geleerd over verloskunde, Afrika maar ook zeker over mezelf. Het is zo bijzonder dat ik met vreemde mensen in een paar dagen een hechte band opbouwde: dat ik een ziekenhuis binnen wandelde en direct bevallingen zelf mocht doen: dat ik mensenlevens heb gered: dat ik bevallingen heb gedaan die ik in Nederland nooit zou kunnen doen: dat ik prachtige donaties heb kunnen doen in het ziekenhuis; dat ik heel veel kinderen blij heb kunnen maken met schooltafels; dat ik een hele andere maar prachtige cultuur heb leren kennen en dat ik door dit alles nu dubbel waardeer wat ik thuis allemaal heb! Het was niet altijd makkelijk maar ik had dit voor geen goud willen missen!

Op naar de vakantie!!!!!!!

De foto’s staan er natuurlijk weer onder!

  • 11 April 2014 - 11:25

    Karen:

    Wow tess! Dat is echt omgevlogen! Leuk om al je verhalen te lezen! Volgens mij heb je enorm genoten daar! Knap hoor! En super goed werk verricht!
    Tot snel!
    Xxxx

  • 11 April 2014 - 11:59

    Diana:

    Wauw Tessa, wat een ervaringen! Echt bizar wat je daar allemaal hebt meegemaakt. Gelukkig heb je ondanks alle moeilijke, verdrietige momenten ook heel veel mooie dingen gedaan en meegemaakt en kun je met een positief gevoel terugkijken op de afgelopen tijd. Zo te lezen heb je heel veel kunnen betekenen voor de mensen daar. Het klinkt als een hele leerzame, maar ook mooie ervaring. Erg leuk om je verhalen te lezen, en wat een mooie foto's! Geniet van je vakantie! Liefs

  • 11 April 2014 - 12:05

    Wim En Vera:

    Tessa bedankt voor je mooie verhalen, geweldige bankjes.
    Nu straks een heerlijke vakantie met mooie gamedrives.
    Geniet van de Serengeti en Ngorogorokrater.
    We zijn een beetje jaloers.
    Groetjes.

  • 11 April 2014 - 12:53

    Frans:

    Jeetje tessa, wat leuk om jouw verhalen te lezen! Het zal ongetwijfeld erg heftig zijn geweest maar wat zal het ook een hoop voldoening hebben gegeven. Geniet nu maar lekker van je welverdiende vakantie!
    Gr. Frans

  • 11 April 2014 - 14:54

    Tante Ria:

    Hallo Tessa.
    Wat een fantastische ervaringen.
    Het moet een prachtig gevoel zijn geweest om zo je sponsorgeld uit te geven.
    Wij vinden dat je het heel goed heb gedaan.

    Geniet van je vacantie en hopen je gauw te zien.

    Lieve groetjes Ria en Henk.

  • 11 April 2014 - 16:31

    Marlies:

    Lieve Tessa, wat indrukwekkend, alles wat je gedaan hebt! Dit was een ervaring om nooit meer te vergeten, lijkt me. Heel veel plezier nog de komende weken tijdens de vakantie. Liefs, Marlies

  • 11 April 2014 - 19:16

    Tante Gerda:

    Tessa, jij heel erg bedankt voor je schitterde verhalen, ik heb ze met heel veel plezier gelezen. Jij bent dan ook een topverteller, want je waant jezelf gewoon in Afrika.
    Wat heerlijk dat je zoveel goede dingen kon uitdelen in het ziekenhuis en vooral die bankjes voor de school, die je hebt gegeven van het sponsergeld, was echt helemaal te gek. Wat mooi he, dat ze zo blij waren, ik kreeg er zekfs ook tranen van in mijn ogen.
    Nu lekker genieten van de vakantie en daarom wensen wij jullie heel veel plezier de komende weken tijdens de vakantie, je hebt het echt verdiend, geniet ervan.
    Liefs van tante Gerda en ome Sjaak

  • 11 April 2014 - 22:11

    Guus En Marjet:

    Super Tess.

    Heel veel plezier met je vakantie en bedankt voor je mooie verhalen.
    kujivinjari pamoja na mama.

    Liefs uit het zonnige Abbekerk

  • 11 April 2014 - 23:22

    Inge:

    Topper, wat een mooi verhaal weer en een prachtige foto's. Geweldig om die kinderen zo bij te zijn!
    Tess, hele fijne vakantie, geniet ervan want dat heb je zeker verdiend en tot over een paar weken:D!

  • 11 April 2014 - 23:26

    Annemiek:

    Hallo Tessa

    Wat fantastisch dat je dit allemaal hebt
    gedaan.
    Geniet van je welverdiende vakantie.

    Heel veel plezier.

    Groetjes Annemiek

  • 26 April 2014 - 17:59

    Jeanette:

    je hebt fantastisch verteld wat je allemaal hebt meegemaakt. fijn om te mogen lezen en zodoende ook een beetje mee te maken. je hebt het geld ook uitstekend besteed Tessa.
    bedankt!

  • 23 December 2014 - 14:19

    Maartje:

    Dag Tessa,
    Erg interessant om je verslagen te lezen over wat je hebt gedaan tijdens je vrijwilligerswerk en welke ervaringen je opdeed. Ik heb zelf ook vrijwilligerswerk gedaan in Peru, maar momenteel doe ik een kleinschalig onderzoekje naar jongeren als wij die in het buitenland vrijwilligerswerk doen of hebben gedaan. Zou je misschien een korte enquête willen invullen? Het onderzoek vindt volledig anoniem plaats; dit betekent dat je naam en je waarbenjij.nu website voor niemand traceerbaar zal zijn via mijn onderzoek. Ik hoor graag van je!
    Groetjes, Maartje

  • 29 December 2014 - 10:15

    Tessa:

    Hoi Maartje,


    Dat zou ik wel willen. Laat maar weten hoe ik met jou ik contact kan komen.

    Groeten Tessa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dar es Salaam

Tessa

Een top tweeling

Actief sinds 22 Jan. 2014
Verslag gelezen: 4556
Totaal aantal bezoekers 16458

Voorgaande reizen:

14 Februari 2014 - 28 April 2014

Tanzania

Landen bezocht: