Aankomst - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Tessa Zuurbier - WaarBenJij.nu Aankomst - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Tessa Zuurbier - WaarBenJij.nu

Aankomst

Blijf op de hoogte en volg Tessa

16 Februari 2014 | Tanzania, Dar es Salaam

Ten eerste iedereen bedankt voor alle lieve berichtjes. Het avontuur is nu echt begonnen! Vrijdagochtend heb ik afscheid genomen op Schiphol Loes, super leuk dat je er ook was! Om 11uur ging ik door de paspoortcontrole. Stiekem heel erg zenuwachtig. Maar na een paar telefoontjes was dat al snel verdwenen. Wachtend bij de Gate liep Richard nog langs, leuk om nog snel een bekende te zien! Daarna vloog ik naar Istanbul. Op 1 plaats na, was het vliegtuig vol en die ene vrije plaats was natuurlijk naast mij, heel fijn. De vlucht ging erg snel , lekker film gekeken en geslapen.
Op Istanbul moest ik 3uurtjes wachten. Dit was goed te doen. Jammer genoeg kon ik nergens wifi vinden. Toen vloog ik in 7uurtjes naar Dar Es Salaam. Nu had ik 2 schattige jongetjes naast mij uit Denemarken. Ze gingen met hun ouders mee op zakenreis voor 2 maanden. En aan het gebruik van hun stoelcomputer te zien hadden ze dit al vaker gedaan. Ik weet ondertussen ook goed hoe die werkt al heb ik vooral geslapen. Ik werd wakker gemaakt voor de landing.
Yes in Afrika!!! Mensen zeggen altijd dat ze een cultuurshock krijgen: ik kreeg een klimaatshock. Wat een hitte. Ik kwam daar half 4 ’s nachts aan en het was 32graden. (Ing, dit wordt echt geen hardlopen om 7uur ’s ochtends als het om 4 uur ’s nachts al 32graden is.) Maar veel tijd om te wennen had ik niet want ik moest mijn visum laten checken. Ik was even heel blij dat ik mijn visum al had geregeld in Nederland, er stond namelijk een onwijs grote rij bij de visumdienst. Dus direct op de naar de paspoortcontrole, stempel gekregen en wachten op de bagage. Ik werd keurig opgepikt door Emanuel van mijn project en naar mijn gastgezin gebracht.
Wat een prachtig huis voor Afrikaanse begrippen. Er ging een hele grote poort open en daar stonden ten eerste al 3 luxe auto’s.(luxe in de Nederlandse begrippen) Ik werd opgevangen door de gastvrouw. Zij werkt als gynaecoloog in het ziekenhuis waar ik ook ga werken. Ik kreeg een korte rondleiding in het huis en daarna kroop ik lekker in mijn bed. Ik heb een kamer van ongeveer 5x5meter met 2 bedden, een kast, 2 kleine tafels en niet te vergeten de Airco! Er zitten nog 2 andere vrijwilligers in het gastgezin, Anke(uit Nederland) en Martha(uit de USA). De dames zaten alleen lekker op Zanzibar tot zondag avond dus die waren er niet bij aankomst.
Toen ik uit bed kwam werd ik op mijn weelde bediend door de dochters van het huis en de dienstdame. De dochters zijn 7 en 11 en spreken beter Engels dan ik. Dat komt dus wel goed. De oudste wil aldoor kaart spelletjes met me doen en de jongste zoekt telkens in mijn koffer naar snoep. Als mijn deur even openstaat graaft ze in mijn koffer. Dat wordt dus goed de deur achter mijn kont dicht doen.
’s Middags kwam hun vader langs. Hij woont niet in dit huis maar in 1 van zijn andere 3 huizen. Hij is zakenman en is 10 dagen in Dar Es Salaam en dan 20dagen op reis over de hele wereld. Ik werd uitgenodigd voor een ritje door Dar Es Salaam en om mee te gaan eten in een 5sterrenhotel. Tijdens het eten werden mij ook meteen de tafelmanieren geleerd. Het belangrijkste is dat het eten van God komt en je dus alles op moet eten wat je krijgt. Ook uit respect naar de mensen die honger hebben. Dat was nog niet zo simpel. Halverwege zat ik al vol maar heb het weg kunnen krijgen. De dochter van 7 was ook mee en die had dezelfde portie als ik. Ze heeft er 3 kwartier langer over gedaan dan ik maar had uiteindelijk ook haar bord leeg. Buiten gooide ze dit er wel allemaal weer uit. Leuk dit soort gebruiken;) Daarnaast moet je aan de oudste van tafel vragen of je de tafel mag verlaten. Dus vroeg ik keurig toestemming aan de vader en verliet als een na oudste als een na laatste de tafel. De vader legde tijdens het eten uit dat hij thuis ‘gewoon’ wifi had. Dus ’s avonds meteen even getest. Met de telefoonsim van de gastmoeder en een kastje kan ik met vodafone 3G op internet. Even lekker geskypt met het thuisfront.
De dag erna even de douche uitgetest. Dit was dan wel een koude douche maar wat was dat lekker. Na het afdrogen had ik het toch al weer warm. Vandaag is het regenseizoen begonnen en dat was te merken ook. Het kwam met bakken uit de lucht. ’s Middags was het droog en vroeg de moeder of ik mee wilde naar de stad voor een feest. Ze noemde het een keuken-voor-feest. Een feest voor de bruiloft. Vandaag is het voorfeest, dan is er een dag niks en dan de dag erna de trouwdag. Wat het precies inhoud weet ik niet en zal ik wel zien. Waarschijnlijk weer heel veel eten. Ik dacht dat ik hier zou afvallen maar tot nu toe wil dat nog niet erg lukken. Inderdaad, zo verkeerd heb ik het hier niet!

Morgen heb ik mijn introductie in het ziekenhuis en gaan we mijn werkvisum aanvragen. Spannend!!!

  • 16 Februari 2014 - 14:58

    Sabina:

    Jeetje Tes, wat een verhaal. En wat goed te horen dat je het naar je zin hebt, echt heel leuk om te lezen hoe het daar gaat! Wijfie ik blijf je volgen!

  • 16 Februari 2014 - 15:16

    Anita De Wit:

    Hallo Tessa

    Wat fijn om te lezen dat alles goed is gegaan. Zo te lezen is het een vrouwenhuis waar je zit. Vlucht de man het huis uit voor al die vrouwen in zijn huis? Volgens mij ga jij het daar wel heel leuk krijgen. Succes en ik blijf je berichten volgen.

  • 16 Februari 2014 - 18:15

    Tante Cock:

    hoi Tes
    toppy dat je n goeie reis heb gehad ,en laat alles over je heen komen .
    en ga er lekker van genieten ,andere gewoontes als thuis is ook altijd leuk .
    ik hoop dat je daar ook n gezellig thuis hebt ,maar zo te lezen valt dat wel mee denk.
    nou meid geniet van de dingen die je gaat mee maken .en hoop dat je straks veel plezier hebt daar in je werk
    groetjes tante Cock en tot mails xx

  • 16 Februari 2014 - 18:54

    Karen:

    Wat leuk om wat van je te horen tess!! Klinkt allemaal nogal luxe evengoed, en jij maar op voor eten hier in Nederland haha! Dat wordt dus niet zo veel opscheppen meer tijdens het eten! Veel plezier!! Xxxx

  • 19 Februari 2014 - 12:53

    Ome Jan En Tante To :

    Hoi tessa wat leuk dat het ontvangst zo goed verliep en nu maar vele dingen ontdekken
    Maar ook genieten

    Gr uit akersloot

  • 19 Februari 2014 - 19:30

    Ted En Ina:

    19 februari
    Hoi Tessa,
    We genieten nu al van je bericht en zien ook dat er veel mensen zijn die je gaan volgen.
    Ben je al begonnen in het ziekenhuis? Spannend om daar de eerste bruine baby geboren zien worden.
    Wat heerlijk dat je zo'n goede gastgezin heb. Kees krijgt straks nog spijt dat hij niet mee gaat, daar eten ze vast geen koieiekoppen.
    We wensen je veel succes en geniet van alle nieuwe ervaringen.

    Veel liefs Oom Ted en tante Ina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dar es Salaam

Tessa

Een top tweeling

Actief sinds 22 Jan. 2014
Verslag gelezen: 397
Totaal aantal bezoekers 16448

Voorgaande reizen:

14 Februari 2014 - 28 April 2014

Tanzania

Landen bezocht: